Το Νέο Αεροδρόμιο

:
O ΜΥΘΟΣ

Σύμφωνα με την ελληνική μυθολογία, ο Μίνωας ήταν γιος του Δία και της Ευρώπης. Μετά την αρπαγή της Ευρώπης από τη Φοινίκη ο Δίας τη μετέφερε στην Κρήτη.

Εκεί απέκτησε μαζί της τρεις γιούς, τον Μίνωα, τον Ραδάμανθυ και τον Σαρπηδόνα. Ο Μίνωας στην ελληνική μυθολογία ήταν βασιλιάς της Κρήτης. Το βασίλειο του Μίνωα περιελάμβανε ολόκληρη την Κρήτη, που είχε εκατό πόλεις, και τις Κυκλάδες, που λέγονταν Μινωίδες. Πρωτεύουσα του μινωικού βασιλείου ήταν η Κνωσός, που βρίσκεται 6 χλμ έξω από το Ηράκλειο Κρήτης. Εκεί ήταν τα περίφημα ανάκτορα του Μίνωα, που μέρος τους σώζεται ακόμα σήμερα. Ο Λαβύρινθος κατασκευάστηκε κατ’ εντολή του βασιλιά Μίνωα και φυλασσόταν από το Μινώταυρο. Μέσα στον Λαβύρινθο φυλάκισε ο Μίνωας και τον ίδιο τον Δαίδαλο, τον κατασκευαστή αυτού, με τον γιο του Ίκαρο, διότι ο Δαίδαλος είχε βοηθήσει την Πασιφάη να ενωθεί με τον Ταύρο  και να γεννηθεί ο Μινώταυρος. Ο Δαίδαλος με τον Ίκαρο δραπέτευσαν από τον Λαβύρινθο με τη βοήθεια των φτερών που είχε κατασκευάσει και για τους δύο ο Δαίδαλος, χρησιμοποιώντας πούπουλα και κερί. Αυτή είναι η πρώτη πτήση ανθρώπου κατά τη μυθολογία!  Ο Μύθος λέει ότι ο Θησέας πήγε στην Κρήτη, για να απαλλάξει την Αθήνα από τον φόρο αίματος, που ήταν υποχρεωμένοι να πληρώνουν στο βασιλιά της Κρήτης, Μίνωα. Επειδή ο γιος του Μίνωα, Ανδρόγεος, είχε σκοτωθεί στην Αττική, οι Αθηναίοι έπρεπε να στέλνουν κάθε χρόνο εφτά νέους και εφτά νέες στην Κρήτη για τροφή στον Μινώταυρο ο οποίος ζούσε μέσα στο Λαβύρινθο. Αν εξολόθρευε τον Μινώταυρο χρησιμοποιώντας μονάχα τα χέρια του, η υποχρέωση για θυσία θα σταματούσε. Εκεί ο Θησέας συνάντησε την κόρη του Μίνωα, Αριάδνη, η οποία τον ερωτεύτηκε και για αυτό τον βοήθησε δίνοντάς του ένα κουβάρι νήμα,τον μίτο, που ο Θησέας το ξετύλιγε, καθώς προχωρούσε μέσα στο λαβύρινθο του Μινώταυρου μαζί με τους υπόλοιπους νέους και νέες από την Αθήνα.Αφού σκότωσε το Μινώταυρο, πάλι με τη βοήθεια του μίτου βρήκε την έξοδο και έφυγε από την Κρήτη μαζί με την Αριάδνη. Το όνομα της Κοινοπραξίας ΤΕΡΝΑ – GMR, Αριάδνη, εμπνεύστηκε από τον μύθο αυτό, ενώ ο σχεδιασμός του αεροσταθμού έχει αναφορές στον Μινώταυρο και το Παλάτι της Κνωσσού.

H ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ

Ο Νέος Αερολιμένας βρίσκεται σε ιδανική τοποθεσία, στο κέντρο της Κρήτης.

  • Θα απέχει οδικώς, μέσω του Βόρειου Οδικού Άξονα, μόλις 25 λεπτά από το Ηράκλειο το οποίο είναι το μεγαλύτερο διοικητικό και οικονομικό κέντρο του νησιού, καθώς και το λιμάνι αυτού.
  • Θα διασυνδέει με σύγχρονο αυτοκινητόδρομο τον Βόρειο Οδικό Άξονα (ΒΟΑΚ) με τον Νότιο (ΝΟΑΚ) μέσω νέου σύγχρονου αυτοκινητοδρόμου δύο λωρίδων ταχείας κυκλοφορίας και μίας λωρίδας έκτακτης ανάγκης ανά κατεύθυνση. Πρόκειται για την πρώτη διασύνδεση Βόρειας και Νότιας Κρήτης με σύγχρονο οδικό δίκτυο, δημιουργώντας νέες προοπτικές ανάπτυξης και πρόσβασης προς την Κοιλάδα της Μεσσαράς, την Ιεράπετρα, τους Καλούς Λιμένες, το Τυμπάκι.
  • Θα απέχει από τη Χερσόνησο λιγότερο από 20 λεπτά, ενώ με την ολοκλήρωση του προς δημοπράτηση τμήματος του ΒΟΑΚ, ο νέος αερολιμένας θα εξυπηρετεί σε πολύ συντομότερους χρόνους και με οδική ασφάλεια ταξιδιώτες από τα Χανιά, το Ρέθυμνο και τη Σητεία.
ΤΟ ΕΡΓΟ

Ο Νέος Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης θα είναι το δεύτερο πιο πολυσύχναστο αεροδρόμιο στην Ελλάδα, ως επιχειρησιακή συνέχεια του υφιστάμενου Κρατικού Αερολιμένα Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης».

Θα εξυπηρετεί 10.000.000 επιβάτες ετησίως κατά την έναρξη, ενώ κατά τη διάρκεια της περιόδου παραχώρησης αναμένεται να ξεπεράσει τους 18.000.000 σε ετήσια βάση. Πρόκειται για ένα «πράσινο αεροδρόμιο» με ιδία παραγωγή και διαχείριση ενέργειας, ενώ ανταποκρινόμενο στην ανάγκη μέριμνας για την κλιματική αλλαγή, θα δίνεται έμφαση στη μείωση αποτυπώματος CO2. Ένα άλλο χαρακτηριστικό είναι η εφαρμογή υψηλότατων κριτηρίων στην παροχή Υπηρεσιών, σύμφωνα με τις προδιαγραφές διεθνώς αναγνωρισμένων οργανισμών του κλάδου (ACI ASQ, IATA Optimum Level). Το Νέο αεροδρόμιο αποσκοπεί να έχει μια αρμονική σχέση με την τοπική κοινωνία και να την αναδεικνύει. Για αυτό το λόγο ήδη λαμβάνουν χώρα διαρκείς ενέργειες υποστήριξης της τοπικής κοινωνίας και ανάδειξης της τοπικής πολιτιστικής κληρονομιάς, παρέχοντας ταυτόχρονα στον επισκέπτη την αίσθηση του τόπου με τις ιδιαιτερότητές του. Ταυτόχρονα, ως μία σύγχρονη υποδομή, η πιο πρόσφατη τεχνολογία και οι καινοτόμες εφαρμογές θα είναι στην πρώτη γραμμή, παράλληλα με την επίτευξη στρατηγικών εμπορικών συμφωνιών.

Ο Διεθνής Αερολιμένας θα περιλαμβάνει Εμπορική ζώνη προσβάσιμη από τον αστικό ιστό και κατάλληλα ενταγμένη στην ευρύτερη οικιστική και χωροταξική ανάπτυξη της περιοχής έκτασης 800 στρεμμάτων. Αναφορικά με την πρόσβαση στο Αεροδρόμιο, επιτυγχάνεται η πρώτη μεγάλη σύνδεση Βόρειας και Νότιας Κρήτης με το διαμήκη άξονα που ενώνει τη Χερσόνησο με τη Νότια Κρήτη, μήκους 25 χιλιομέτρων, ενώ με την ολοκλήρωση της κατασκευής του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) εκτιμάται ότι το αεροδρόμιο θα είναι προσβάσιμο από το Ηράκλειο σε λιγότερο από 25 λεπτά.

ΤΟ EΡΓΟ

Η εμπορική λειτουργία του νέου αεροδρομίου θα ξεκινήσει το 2025. Ο Αεροσταθμός θα διαθέτει 19 πύλες επιβίβασης, εκ των οποίων οι 8 θα είναι συνδυαστικής χρήσης για πτήσεις Εντός και Εκτός Σένγκεν

Ο Αεροσταθμός θα έχει έκταση 90.000 τ.μ. κατά την έναρξη λειτουργιών και διαθέτει 8 επίπεδα. Καθ’ όλη τη διάρκεια της παραμονής των επιβατών στον Αεροσταθμό θα υπάρχουν βιομετρικές και αυτοματοποιημένες διαδικασίες ελέγχου καθώς και εγκαταστάσεις ψυχαγωγίας, αναψυχής, εστίασης, προσευχής, υποστήριξης βρεφών και μητέρων δημιουργώντας ένα μοναδικό αίσθημα ταξιδιωτικής εμπειρίας. Επίσης, ο Αερολιμένας θα διαθέτει:

– 31 απομακρυσμένες θέσεις Power in – Power out ICAO Code C με σύστημα ανεφοδιασμού Fuel Hydrant
– 6 θέσεις στάθμευσης MARS τύπου push back για αεροσκάφη τύπου ICAO Code E εξοπλισμένες με Fuel Hydrant και τροφοδοσία 400 Hz και PreConditioned Air
– 4 θέσεις στάθμευσης Ελικοπτέρων
– Δεύτερο (Νέο) διάδρομο προσαπογειώσεων μήκους 3.200m, κατηγορίας ICAO 4E για πολιτικά και στρατιωτικά αεροσκάφη με διπλή διασύνδεση (taxilink) του νέου Διαδρόμου προσαπογειώσεων με τον υφιστάμενο διάδρομο αεροδρομίου της 133ης Σμηναρχίας Μάχης
– Αερόσταθμος Γενικής Αεροπορίας/VIP και πίστα χωρητικότητας 9 θέσεων αεροσκαφών
– Εγκατάσταση Αποπαγοποίησης & Πλύσης Αεροσκαφών
– Eγκαταστάσεις Δεξαμενών Καυσίμων, Βιολογικού Καθαρισμού, Διαχείρισης Απορριμμάτων
– Υποδομή Υποστέγου συντήρησης Αεροσκαφών MRO
– Εμπορικοί χώροι Αεροσταθμού 13.000τμ
– Εγκατάσταση Σταθμού Λεωφορείων και λοιπών Μέσων Μαζικής Μεταφοράς
– Αποθηκευτικοί χώροι και χώροι γραφείων Αεροδρομίου άνω των 6.000τμ